Jsme v nejsevernější obci Chile. Visviri je opravdový outpost – omšelou atmosféru utváří zchátralé nádraží, které již spoustu let čeká na oživení nákladního provozu mezi Bolívií a Chile na trati Arica – La Paz. Nádraží připomíná spíše šrotoviště či pohřebiště starých vlaků. Ale ani zde nechybí Conaf. Jeho místní reprezentant vysvětluje, že chilské úseky železnice jsou funkční, práce však váznou na bolivijské straně, přestože pohyb zboží narůstá a kamionů za posledních deset let výrazně přibylo. Trať byla v provozu až do roku 2001, kdy ji poničila mohutná bouře. Od té doby se stala i jednou z obětí dlouholetého sporu mezi Bolívií a Chile ohledně přístupu Bolívie k oceánu.
Cestou do obce Tacora nás později trať neustále provází. Koleje i značení vypadají jako nové. Jen vlaky chybí. Sympatický Conafák vysvětluje, že přes Visviri se většinou vracejí prázdné kamiony, aby se alespoň trochu odlehčilo přetíženému přechodu v Tambo Quemado na silnici č. 11. Z Bolívie se vozí různé suroviny, vzácné dřevo, nábytek, krmná sója a hlavně palivo.
Mírová smlouva s Bolívií z roku 1904 tuto zemi odřízla od přístupu k oceánu. Následně se Chile zavázalo, že jako náhradu územních ztrát vybuduje mezi La Paz a Aricou železnici, která bude sloužit bolivijskému zahraničnímu obchodu. Vzhledem k obrovskému převýšení na relativně krátkém chilském úseku byla trať pěkným technickým oříškem. Úseky s největším náklonem se nakonec podařilo vyřešit pomocí ozubnic a 13. května 1913 byla trať uvedena do provozu. Vydržela do roku 2001, kdy ji poničila mohutná bouře. Ta s sebou odnesla i železniční mosty přes řeku Lluta… Se 440 km délky (z toho 233 km na území Bolívie) je tato trasa nejkratším spojením mezi oceánem a La Paz. Šplhá se do nadmořské výšky 4265 m a na trase je celkem sedm tunelů. Delšími alternativami jsou spojení La Paz – Antofagasta (1144 km) a La Paz – Mollendo (Peru, 837 km, z toho 241 km trajektem přes jezero Titicaca).
Na schůzce latinskoamerických států s EU v lednu 2013 vyzval bolivijský prezident Evo Morales tehdejšího chilského prezidenta Sebastiána Piñeru, aby se o (ne)funkčnosti trati přesvědčil na vlastní oči. Piñera souhlasil a v květnu 2013, na oslavu stého výročí trati, se nechal vlakem svézt. Bolívie však stále trvá na tom, že trať je nefunkční, což je ze strany Chile porušením Úmluvy z roku 1904, v níž se Chile zavázalo garantovat neomezený provoz železnice „na věčné časy“. Ačkoli při naší návštěvě v dubnu 2014 působilo nádraží ve Visviri téměř mrtvým dojmem, možná se skutečně blýská na lepší časy. V tiskové zprávě chilských drah (EFE) z listopadu 2014 se píše, že firma pro tuto trať pořídila dvě moderní lokomotivy a myslí to s přepravou nákladu mezi La Paz a Aricou velmi vážně.
Chlapík doporučuje výstup na vulkán Tacora (5980m), který je nejseverněji položenou chilskou sopkou. Tyčí se více než 1700 metrů nad okolní krajinou a dá se k ní prý dobře přiblížit autem. Děkujeme za pěkný tip, ale tušíme, že jízda autem a předchozí nezdary nás už natolik rozleptaly, že v rozhodném okamžiku se k výstupu stejně neodhodláme. Netušíme však, že i přesto nám Tacora nakonec uchystá zajímavý zážitek ...
Mezi Visviri a General Lagos je pustina. Čekali jsme, že město se jménem generála bude mít více obyvatel. Jediní dva nás ale rychle ženou ven. Dva zaprášení podvyživení psi a spolu s nimi stísňující prázdnota. Osady při hranici s Peru nejsou ani zdaleka tak malebné, jako na bolivijsko-chilském pomezí. Kolem jen nezáživná poušť. Auto se na nerovné pistě natřásá a poslední kanystr nafty zběsile poskakuje. Ani silný drát ho neudrží na místě. Zastavujeme a poslední zásoby vléváme do nádrže. Na obzoru se zvedá Tacora, nalevo bílá prosolená pláň laguny Blanca. Slunce nemilosrdně praží a mapa mlčí. Nikde ani stopa po civilizaci. Jen koleje nefungující dráhy. Chvilku napravo a chvilku nalevo ... bude po nás někdo vymáhat pokutu, když pokaždé nezastavíme na nesmyslné stopce?
Ke stažení jsou k dispozici dva soubory ve formátu *.gdb pořízené přístrojem Garmin eTrex 30. Jeden obsahuje záznam trasy jízdy z osady Caquena na sever do obce Visviri. Druhý soubor obsahuje příslušné trasové body. Po stažení doporučujeme prohlížet v Google Earth.
Ke stažení: